ГОСТРІ ПИТАННЯ ЗАСІДАННЯ ПРАВЛІННЯ УСВА

20 березня 2018 року у Києві відбулося чергове засідання Правління УСВА, на якому обговорювалися гострі питання, які порушили перед ветеранами соціальні і медичні реформи в Україні....

У роботі Правління брали участь заступник голови Державної служби України у справах ветеранів війни і учасників АТО С. Марченко, перший начальник медичної служби ЗСУ, колишній начальник медичної служби 40 армії в Афганістані (1980–1983) генерал-майор медичної служби Г. Циганок, волонтери – експерти, радники і консультанти в.о. міністра охорони здоров’я У. Супрун.
У доповіді голови УСВА С. Червонописького і у виступах керівників обласних організацій було відмічено, що, на жаль, за часи незалежності України органи виконавчої влади ніколи не забезпечували у повному обсязі соціальних гарантій, встановлених законодавством України для ветеранів війни.

Тому великі очікування і надії ветерани покладали на нові реформи і рішення у соціальній і медичній сферах в нашій країні.
Але ці очікування опинилися марними. Навпаки, хід реформ, їх підготовка і проведення повністю віддзеркалили їх відверту спрямованість проти ветеранів. Таємна підготовка законодавчих і нормативно-правових актів, ігнорування думок ветеранів, імітація консультацій з суспільством, а не широке обговорення змісту реформ – таким був обраний шлях підготовки «сюрпризів» для ветеранів.

Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) неодноразово зверталась до керівників органів законодавчої і виконавчої влади з вимогами поновити у повному обсязі пільги, які булі встановлені Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» для сімей загиблих воїнів і Героїв Радянського Союзу.

Лише під тиском масових акцій ветеранів Верховна Рада прийняттям відповідного акту частково поновила комунальні пільги для сімей загиблих воїнів, але з інших питань за дорученням Прем’єр-міністра ветерани отримали від Мінсоцполітики формальні «відписки» без пропозицій і реальних спроб вирішення порушених соціальних питань.
Вже на прикладах перших кроків реформування виконавці і уряд, якій затверджував таки рішення і законодавчі ініціативи, показали
  недостатній рівень компетенції і неглибоке знання реальної ситуації в Україні.

Зокрема в наслідок порушення послідовності прийняття рішень, поспішаючи довести «зовнішнім керуючим» про проведення «пенсійної реформи», її автори «забули» про пенсії для осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб. Виправляючи власні помилки, уряд відклав на цілий рік покращення грошового утримання військовослужбовцям і розпочав «маневри» з військовими пенсіями, які і до сі викликають обурення і масові акції колишніх військовослужбовців.

14 березня 2018 року на засіданні Уряду прийнято постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах» із дорученням Міністерству соціальної політики про доопрацювання зазначеної постанови з урахуванням пропозицій.
Постанова підготовлена на виконання пункту 8 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 6 грудня 2016 р. № 1774-
VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким визначено, що пільги з оплати проїзду, які передбачені законами України, можуть надаватися у готівковій формі в порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України.

Документом затверджується Порядок надання пільг у готівковій формі з оплати проїзду усіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах, яким передбачається надання замість пільг компенсації, розмір якої щорічно буде визначатись обласними, Київською міською державними адміністраціями на відповідний рік, а також визначаються основні правові та організаційні засади надання компенсаційних виплат окремим категоріям громадян, які мають право на пільговий проїзд.

Таке рішення може привести до звуження прав ветеранів війни на пільговий проїзд, встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Іншим прикладом тиску уряду на ветеранів є прийняття за ініціативи Міністерства соціальної політики Постанови КМУ від 14 лютого 2018 р. № 156 «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням ветеранів».   
Проект вказаної постанови викликав обурення і не був підтриманим найбільш масовими і структурованими всеукраїнськими ветеранськими організаціями, створеними ще у часи народження незалежної України, для яких у новому Законі України «Про громадські об’єднання» дозволено особливий порядок реєстрації та статутної діяльності. Ці громадські ветеранські об’єднання за правами на державну підтримку поставлені в один ряд з новими організаціями, які зараз десятками і сотнями реєструються по спрощеній системі без вимог фіксованого членства, кількості членів організацій тощо. Ініціатори – керівники таких організацій, маючи окремих представників в територіальних одиницях, лише імітують діяльність для однієї мети – отримання фінансової підтримки з боку держави.

Але найбільшу тривогу викликають у ветеранів війни розпочаті «реформи» у медичній сфері під керівництвом «команди», яку неможливо назвати патріотами України.
Замість глибокого наукового вивчання стану справ і здоров’я в кожному прошарку населення, у кожному регіоні України, державі нав’язуються формальні схеми, притаманні іншим країнам, з іншим менталітетом і рівнем життя.
Статистика показує, що кількість учасників бойових дій, які померли в Україні у працездатному віці після війні в Афганістані, вже в десятки разів перевищує кількість військовослужбовців, загиблих у бойових діях. Щорічно зростає кількість осіб з інвалідністю внаслідок війни, а також хронічних захворювань, пов’язаних з участю у бойових діях. Глибоких наукових досліджень щодо зв’язку поранень, захворювань, зокрема синдрому бойової психологічної травми, посттравматичного синдрому (т. з. «в’єтнамський синдром», «афганський синдром» тощо) із хронічними захворюваннями і передчасними летальними випадками не проводиться.
Український республіканський госпіталь для  воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна» -- спеціалізований центр реабілітації і лікування учасників бойових дій у зарубіжних державах в наслідок віддалених наслідків поранень, контузій, травм і захворювань, включаючи синдром бойової психологічної травми. Пацієнти госпіталю мають можливість перебувати у звичному середовищі, маючи поруч ветеранів однакого віку, спільних інтересів і спогадів, що одночасно з застосуванням медичних протоколів сприяє відновленню їх здоров’я. 

Усі попередні роки, у складних економічних умовах, ветерани на партнерських умовах підтримували ці медичні заклади. Зокрема Українська Спілка ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) встановила безпосередні зв’язки з Українським республіканським госпіталем для  воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна» з питань покращення його матеріального забезпечення і надання допомоги в організаційній роботі з пацієнтами. З цією метою було здійснено закріплення палат  госпіталю «Лісова поляна» за обласними організаціями УСВА для контролю за цілорічним використанням  путівок, дбайливого користування майном, забезпечення додатковим обладнанням, комфортом і продуктами харчування, поточним ремонтом тощо, залучаючи для цього благодійні кошти та можливість місцевих адміністрацій і УСВА. 

Крім того УСВА здійснювала вплив на поведінку пацієнтів госпіталю, забезпечувала культурні програми, організовувала юридичні консультації та зустрічі з керівництвом організації для безпосереднього вирішення актуальних питань ветеранів. 
Український республіканський госпіталь для воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна», за ініціативи та підтримки УСВА, брав участь у спільних міжнародних програмах з дослідження, розробки напрямів та заходів соціальної і медичної реабілітації, покращення умов життя воїнів-інтернаціоналістів та займав у міжнародних конкурсах провідні позиції.
Таким чином, Український
  республіканський госпіталь для воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна» став надбанням ветеранської спільноти всієї України і зміну його статусу інваліди війни та учасники бойових дій на території інших держав вважають неприпустимим.

На засідання Правління УСВА булі запрошені і уважно вислухані волонтери – консультанти в.о. міністра охорони здоров’я У. Супрун. Їх аргументи щодо зміни Статуту і статусу Українського республіканського госпіталю для воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна», організації на існуючій матеріальній і кадровій базі нового реабілітаційного відділення, переважно для психологічної реабілітації сучасних учасників бойових дій, не були переконливими.

З метою запобігання напруги у середовищі ветеранів війни УСВА вже раніше вносила пропозиції про те, щоб у ході медичної реформи булі зроблені упереджуючи кроки для покращення якості обслуговування ветеранів – учасників бойових дій на території інших держав, зокрема щодо збільшення цільового бюджетного фінансування Українського республіканського госпіталю для воїнів-інтернаціоналістів «Лісова поляна»  для:
– придбання сучасного медичного лікувального и діагностичного обладнання;
– розширення ємкості госпіталю для можливості лікування нових категорій пацієнтів шляхом капітального будівництва;
– створення науково-методичних підрозділів госпіталю для вивчення світового досвіду та розробки методик подолання синдрому бойової психологічної травми.

Правління Української Спілки ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів) за чисельними зверненнями ветеранів війни зі всіх областей України, розглянув на своєму засіданні 20 березня 2018 року найбільш гострі питання соціальних реформ, і з урахуванням того, що 15 лютого 2019 року виповнюється 30-та річниця завершення Афганської війни, доручило голові УСВА підготувати відповідні звернення до Премєр-міністра України, Голови Верховної Ради України, в яких викласти наступні колективні пропозиції і вимоги:
1.
Вийти з законодавчою ініціативою про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо поновлення у повному обсязі  пільг для родин загиблих воїнів і Героїв Радянського Союзу.
2. Не допустити звуження прав ветеранів війни на пільговий проїзд, встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
3. Не допустити перепрофілювання, зміни форм власності і розширення контингенту пацієнтів на існуючій матеріальній базі госпіталю «Лісова поляна».
4. Передбачити за рахунок коштів  Державного бюджету України на 2019 рік та за рахунок гуманітарної допомоги на реалізацію медичної реформи в Україні суттєве оновлення медичного обладнання госпіталю.
5. Дати доручення МОЗ провести наукові дослідження безпосереднього і віддаленого впливу на стан здоров’я ветеранів війни їх участі у бойових діях, та на підставі досліджень визначити особливі протоколи.
лікування ветеранів у спеціалізованих закладах відновлення здоров’я.
6. Запланувати і передбачити за рахунок коштів  Державного бюджету України на 2020 рік та інших джерел фінансування на реалізацію медичної реформи в Україні суттєві капіталовкладення в основні фонди госпіталю з метою  розширення його ємкості і функцій як майбутнього національного центру відновлення здоров’я ветеранів війни.
7. Передбачити у межах медичної реформи з урахуванням отриманих підсумків наукових досліджень державне медичне страхування ветеранів війни і родин загиблих воїнів для надання безоплатних і пільгових медичних послуг.
8. Внести зміни до Постанови КМУ, від 14 лютого 2018 р. № 156 «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням ветеранів» якими передбачити для громадських об’єднань ветеранів, які були створені до прийняття Закону України «Громадські об’єднання» і пройшли відповідну перереєстрацію:
– зберегти традиційний порядок захисту річних програм діяльності і планів заходів для отримання державної фінансової підтримки;
– відстрочити введення в дію положень щодо необхідності внесення змін у штатні розписи керівництва організаціями та розподіл коштів у відсотках на окремі напрямки діяльності до 01 січня 2020 року.
9. Передбачити у плані заходів Прем’єр-міністра України  особисту зустріч з Правлінням УСВА для обговорення проблем соціальних і медичних реформ в Україні.

 

 

Прес-служба УСВА.